woensdag 9 mei 2012

Weerwolftrefbal

Wie?
- minimaal 16 kinderen
- bovenbouw

Wat heb je nodig?
- Twee ballen, zes hoepels, twee gele en zwarte lintjes en twee rubberen ringen

Waar?
- in de gymzaal of buiten of het veld

Uitleg spel:
Er zijn drie bijzondere personen in het spel:

- Een spion: hoort eigenlijk bij de andere partij. Als een spion de bal heeft, mag de spion met de bal naar de hoepel met het gele lintje lopen en het lintje om zijn schouder hangen. Dan mag hij net zolang iedereen in het veld waar hij staat afgooien tot hij zelf ook word afgegooid. Als de spion is afgegooid, moet hij aan de zijkant van het veld gaan staan. Als de spion de bal dan krijgt en dan iemand afgooit, dan is het een gewone speler en geen spion meer.

- Een heks: hoort bij zijn eigen en veld is iemand die kinderen kan laten zitten. Als de heks de bal heeft, mag de heks naar de hoepel met het zwarte lintje lopen en het zwarte lintje om zijn schouder hangen. Nu mag de heks naar het veld van de tegenstander lopen. Als de heks daar is aan gekomen mag de heks met de bal zoveel mogelijk kinderen afgooien. Als een kind is afgegooid, moet hij of zij gaan zitten. De kinderen die door de heks zijn afgegooid mogen alleen rondjesdraaien maar ze mogen niet weg van de plek waar zij zitten. Als een kind word afgegooid, moet het kind naar de zijkant gaan. Als het kind dan de bal krijgt en iemand afgooit, is de betovering verbroken. De betovering kun je ook laten verbreken als je iemand zittend afgooit of de bal vangt. Als de heks is afgegooid moet de heks naar de zijkant van het spel gaan. Wordt de bal naar de heks gegooid en gooit de heks iemand af, dan is het geen heks meer maar een gewone speler.

- De cupido: hoort bij zijn eigen veld mag 2 kinderen verliefd maken en die kinderen naar de zijkant van het spel brengen. Als de cupido de bal heeft, mag de cupido naar de hoepel met de ring lopen en de ring vast pakken. Dan moet de cupido de bal laten liggen. Als de cupido de ring heeft, mag de cupido naar het veld van de tegenstander lopen en een jongen en een meisje vast pakken. Als de jongen en het meisje zijn gepakt neemt de cupido de jongen en het meisje mee naar de zijkant van het spel. De cupido mag dit maar één keer doen, daarna moet de cupido terug naar zijn eigen veld en is nu een gewone speler.

Voorbereiding:
De juf of meester kiest twee teams en beide teams gaan in een rij naast elkaar staan. Beiden teams doen hun ogen dicht en uit elke rij word een spion, een heks en een cupido gekozen. Als de spion, de heks en de cupido gekozen zijn, kan het spel beginnen.

Bedacht door: Johan

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen